سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش تحقیق در علوم تربیتی

دوشنبه 88/10/7 1:36 صبح| روش تحقیق، علوم تربیتی | نظر

کسانی که اهل تحقیق هستید، می توانید فایل پاور پوینت کاملی مربوط به روش تحقیق در علوم تربیتی را از این لینک دانلود کنید


مقاله نویسی

دوشنبه 88/10/7 1:25 صبح| مقاله نویسی | نظر

یکی از قالب های نگارشی مقاله است که برای مقاصد خاصی تهیه می شوند و مثل هر نوشته ای انواعی گوناگون دارد. مقاله کلمه ای عربی است به معنی گقتن و از ریشه ی قول و در اصطلاح نوشته ای درباره ی موضوع خاص است و شامل انواع گسترده ای از انواع نوشته های علمی و ادبی و تحقیقی و مذهبی و انتقادی و جز آنهاست. شما تاکنون مقاله های زیادی با موضوعات گوناگون را در مطبوعات نشریات و کتاب های درسی خوانده اید.
ویژگی های مقاله
- مقاله باید آغاز و پایان مناسبی داشته باشد.
- ساده و گویا و دارای یک فکر مرکزی و یک نکته ی محوری باشد.
- زبان و بیان آن بی ابهام و بی پیرایه باشد.
- بین مطالب آن پیوستگی و تسلسل منطقی وجود داشته باشد (یعنی از جایی آغاز شود و در نقطه ای معلوم پایان یابد).
- جامع و مانع باشد ( شامل همه ی نکات مربوط به موضوع و مانع نکات خارج از موضوع باشد).
- ابتکار، نوجویی، تنوع و تازگی در نگارش و روش ارائه ی مطالب دیده شود.
- مطالب تکراری نداشته باشد.
- در کوتاهترین عبارات مفاهیم را منتقل کند.
- حجم مقاله با اهمیت و تازگی مطلب متناسب باشد و یا انتظارات و سطح مخاطب و اهمیت و گستره ی موضوع، تناسب و هماهنگی داشته باشد.
- لحن مقاله دلنشین و رسا باشد.
- مقاله در صورت لزوم برای تاثیر در خواننده از تصاویر مناسبی برخوردار باشد.
- برای سهولت در انتقال مطالب در صورت لزوم از آمار و ارقارم، شواهد، نمودار و ... استفاده شود.
- ارجاعات آن دقیق و مطابق با آخرین چاپ منابع و کتابها باشد.
- جملات و عبارات به نثر معیار، فارسی فصیح و با اسلوب صحیح نگارش یافته باشد.
- زبان و بیان نوشته از ابتدا تا انتهای مقاله یک دست و منسجم باشد.
- از توهین تمسخر، چاپلوسی، غرض ورزی و کاربرد الفاظ نامناسب و رکیک جدا به دور باشد.
- نکات دقیق ویرایشی و نشانه گذاری و پاراگراف بندی در آن رعایت شود.
- فصل های اصلی و فرعی آن به خوبی تهیه شده باشد.
- صمیمیت و صداقت و ایمان و اعتقاد به آنچه نوشته می شود در سرتاسر نوشته موج زند.
- انتخاب عنوان مناسب و پایان بندی جذاب و مرتبط با موضوع بر حسن تاثیر مقاله می افزاید.
شرایط و ویژگی های نویسنده ی مقاله
نویسنده ی مقاله باید از شرایط و ویژگی های زیر برخوردار باشد.
- آزاد اندیشی، استقلال رای و شجاعت در بیان مطالب.
- تسلط و آگاهی به موضوع.
- صداقت و راست گفتاری و رعایت اصول اخلاقی و پرهیز از تمسخر، چاپلوسی، توهین و غرض و رزی.
- رعایت امانت در نقل مطالب.
- دقت و توجه.
حجم مقالات
حجم مقالات نیز متفاوت است. از مقالات کوتاه گرفته تا مقالات بلند. البته باید در نظر داشت معمولا حجم مقالات بین 500 تا 5000 کلمه است. مطلبی کمتر از این میزان را نمی توان مقاله دانست. و بیشتر این مقالات بر اساس چگونگی تهیه به چند دسته تقسیم می شوند.
- مقالات پژوهشی و تحقیقی
- مقالات توصیفی
- مقالات تحلیلی
زبان نگارش مقاله
زبان نگارش مقاله به تناسب موضوع و مخاطب می تواند انواعی داشته باشد. روزنامه ای، ادبی، علمی، کودکانه و ...
مقاله به اعتبار موضوع
- اجتماعی، اخلاقی تربیتی، دینی، ادبی، فلسفی، عرفانی، علمی، سیاسی، ورزشی، آموزشی، تاریخی، هنری و ...
انتخاب موضوع
گام اول در نگارش مقاله انتخاب موضوع است. موضوع مقاله باید جذاب، مفید، شوق انگیز، آگاهی دهنده و متناسب با نیازهای جامعه باشد. همه چیز به شرط اندکی دقت در دیده ها، شنیده ها، خوانده ها، تجربه ها و ... می تواند موضوع مقاله باشد. مقاله می تواند در موضوعات گوناگون علمی، فنی، هنری، ادبی، دینی، تاریخی، اجتماعی، قضایی، سیاسی، جامعه شناسی، روانشناسی، ورزشی، فرهنگی، کشاورزی، فلسفی، اقتصادی و ... نوشته شود.


چگونه یک بیان مسئله خوب بنویسیم

یکشنبه 88/10/6 10:25 عصر| چگونه یک بیان مسئله خوب بنویسیم، روش تحقیق | نظر

یکی از مشکلاتی که اغلب دانشجویان هنگام نوشتن پایان نامه با آن مواجه می شوند این است که چگونه یک بیان مسئله خوب بنویسند. چگونه اثبات کنند که موضوعشان قابل تحقیق است و ضرورت دارد که این تحقیق انجام شود.
اولین چیزی که باید ذکر کنم این است نوشتن یک بیان مسوله خوب چند پیش نیاز می خواهد. اول اینکه یک سوال در ذهن محقق باشد. این سوال ممکن است از تجارب محقق فرد بر آمده باشد و یا از بیرون (توسط یک فرد یا موسسه) برای وی ایجاد شده باشد. در گام بعدی محقق باید پیرامون مبانی نظری مسئله ای که ذهنش را مشغول کرده تحقیق کند. به عبارتی محقق باید بر مبانی نظری مسئله خود تسلط کافی داشته باشد. اول از همه محقق باید از خود بپرسد این مسئله در چه زمینه ای قرار می گیرد و چه کسانی در این زمینه نظریه پردازی کرده اند؟. پس از مطالعه مبانی نظری مسئله بسیاری از سوالاتی که ذهن محقق را مشغول کرده در همین مرحله پاسخ داده می شوند و نیاز است که سوال تحقیق مورد باز بینی قرار بگیرد. در مرحله بعد فرد باید پیشینه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده را مطالعه کند. چه کسانی در این زمینه تحقیق کرده اند؟ بسیاری از سوالات محقق نیز در این مرحله پاسخ داده می شوند و دوباره نیاز است که مسئله تحقیق مورد بازبینی قرار بگیرد. در جریان کسب اطلاعات نظری و تحقیقاتی و بازنگری در سوال تحقیق، محقق سوال مورد نظر خویش را می یابد که این سوال یک مبنای نظری و تحقیقاتی دارد. پس از اینکه محقق به یک سوال روشن و قابل آزمون رسید حال نوبت آن است که در بیان مسئله این را به خوانندگان انتقال دهد که سوال وی قابلیت تحقیق کردن را دارد و باید مورد تحقیق قرار بگیرد.
من به شخصه برای نوشتن بیان مسئله در ابتدا جملاتی را می نویسم که لازم است برای انتقال این موضوع که «مسئله ام مبنای نظری دارد و لازم است مورد تحقیق قرار بگیرد» ذکر شود. مثلا به این مثال که از بیان مسئله خودم در دوره کارشناسی ارشد است توجه کنید:
اول از همه باید در ذهن یک طرح از آنچه می خواهیم بگوییم بکشیم. عنوان پایان نامه من «بررسی رابطه حمایت اجتماعی و دین داری با سبک های هویتی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بیرجند» است. در این تحقیق اصلی ترین متغیر من سبک هویتی است لذا از هویت شروع می کنم و به بیان پیشینه نظری مقوله هویت می پردازم. توجه کنید ابتدا این جمله را می نویسم:
اگرچه اریکسون از زمره روانکاوان به شمار می آید اما وی نظریه خاصی را در چهار چوب روانکاوی به روانشناسی عرضه کرده است که با نظریه رشد روانی جنسی فروید تفاوت بنیادین دارد (1968، به نقل از لطف آبادی، 1384).
در این جمله و جملات بعدی به بیان نظریه اریکسون می پردازم. من نمی خواهم تمام نظریه اریکسون را مورد بررسی قرار دهم چون به موضوع مسئله من نمی خورد پس بدون معطلی به سراغ بحث هویت می روم. به این جمله توجه کنید:
یکی از مهمترین مراحلی که اریکسون بدان شاره می کند مرحله هویت یابی است. به نظر وی تکلیف اصلی فرد در دوران نوجوانی، شکل دهی به هویت خود است و عمده ترین تضاد در این دوره، تضاد بین هویت یابی در برابر سردرگمی است (اریکسون، 1968، به نقل از برک، 2001).
چون اریکسون به بیان سبک هویت نپرداخته بلکه کسانی بعد از او سبک هویت را مطرح کردند پس بحث درباره اریکسون را تمام می کنیم و به سراغ کسانی می رویم که نظریه شان هرچه بیشتر به موضوع تحقیقمان نزدیک است. توجه داشته باشید هنوز داریم پیشینه نظری را بیان می کنیم. به این جمله توجه کنید:
دیدگاه های اریکسون در مورد هویت توسط برخی روانشناسان تفسیر شده و گسترش یافته است.
حال که مسئله هویت را بیان کردیم باید ربطش را از لحاظ نظری با دو متغیر دیگر بیان کنیم. چون ما نمی توانیم بین هر دو متغیری که دلمان خواست ارتباط فرض کنیم. اینجاست که باید نشان دهیم سوال تحقیقمان اساس نظری دارد. به این جملات توجه کنید:
فرایند هویت یابی، امری مجزا از محیط اجتماعی نیست. انسان، موجودی اجتماعی است و هویتش در ارتباط با اجتماع شکل می گیرد. (اریکسون، 1968، به نقل از شولتز و شولتز، 2005)
کسب هویت موفق، فرایندی است مملو از اضطراب و استرس (شولتز و شولتز، 2005)
تحقیقات بسیاری حکایت از آن دارند که برخورداری از حمایت اجتماعی مطلوب، فشار روانی را تعدیل می کند (نیسی و همکاران، 1380، 1384؛ بخشی پور و همکاران، 1384؛ قائدی و یعقوبی، 1387؛ اکوچکیان و همکاران، 1388).
در اینجا می بینیم که به طور کاملا مستند اثبات می کنیم که هویت یابی با حمایت اجتماعی رابطه دارد و حلقه ای که این دو را به هم ربط می دهد «استرس و فشار روانی» است. دوره هویت یابی دوره پر استرس است و حمایت اجتماعی می تواند استرس را تعدیل کند. و پس از بیان این ارتباط باید ذکر کنیم که چرا لازم است ارتباط این دو مورد بررسی قرار بگیرد. به این جملات توجه کنید:
در بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه حمایت اجتماعی به بررسی تاثیر خانواده در فرایند شکل گیری هویت پرداخته شده است.
اگرچه خانواده یکی از مهمترین عوامل موثر در فرایند هویت یابی است؛ اما در دوره نوجوانی، فرد از خانواده فاصله بیشتری می گیرد و بیشتر با دوستان، افراد، سازمانها و نهاد هایی غیر از خانواده در ارتباط است و از طرفی حمایت اجتماعی به میزان برخورداری از محبت، همراهی و توجه اعضای خانواده، دوستان، و سایر افراد تعریف شده است ( سارافینو، 2002، به نقل از مروتی و روحانی، 1386). لذا ضروری است که به منابع دیگر حمایت اجتماعی، مانند دوستان و سایرین توجه شود.
دراینجا ذکر می کنیم که در تحقیقات پیشین خلا وجود دارد و لازم است این خلا پر شود و تحقیق ما در پی این است که این خلا را پر کند.
در مرحله بعد همین کار ها را باید برای رابطه بین سبک هویت و دین داری انجام دهیم و ضرورت بررسی رابطه این دو را نیز بیان کنیم. دقت داشته باشید که جملات فوق حیاتی اند و بیان مسئله شما به صحت آنها بستگی دارد پس سعی کنید جملات خود را مستند بیان کنید. در ضمن ترتیب جملات از یک روال منطقی پیروی می کنند. در پایان کار شما با چند جمله مستند کوتاه مواجه هستید که بیان کننده مسئله شما هستند. شما باید این جملات کلیدی که معمولا در اول هر پاراگراف قرار می گیرند را بسط و گسترش دهید و آنها را هرچه بیشتر مستند کنید و سعی کنید در هر پاراگرافی که برای هرجمله می نویسید در پایان پاراگراف به جمله بعدی نزدیک شوید. یعنی طوری جملات را بنویسید که خواننده آماده و منتظر آمدن جمله کلیدی بعدی باشد. بیان مسئله باید به صورت یک داستان پیوسته باشد و خواننده را همراه خود بکشاند پس سعی کنید از بحث های اضافی که پیوستگی متن را از بین می برد امتناع کنید. در زیر نمونه ای از جملات کلیدی با روال منطقی سپس پاراگراف هایی که بر اساس این جملات نوشته شده اند را می آورم. به یاد داشته باشید این کار دقیقا مانند پی ریزی یک ساختمان و سپس بنا کردن دیوار ها بر پی های ساختمان است.
جملات کلیدی
فرایند هویت یابی، امری مجزا از محیط اجتماعی نیست (اریکسون، 1968، به نقل از شولتز و شولتز، 2005)
کسب هویت موفق، فرایندی است مملو از اضطراب و استرس (شولتز و شولتز، 2005)
حمایت اجتماعی مطلوب، فشار روانی را تعدیل می کند (نیسی و همکاران، 1380، 1384؛ بخشی پور و همکاران، 1384؛ قائدی و یعقوبی، 1387؛ اکوچکیان و همکاران، 1388).
حمایت اجتماعی ابعاد مختلفی دارد که بیشتر به بعد خانواده پرداخته شده و از ابعاد دیگر غفلت شده است.

بیان مسئله
با توجه به آنچه گفته شد، فرایند هویت یابی، امری مجزا از محیط اجتماعی نیست. انسان، موجودی اجتماعی است و هویتش در ارتباط با اجتماع شکل می گیرد. در همین زمینه ماکروز و مکابی ( 2001، به نقل از نجفی و همکاران، 1385) بیان کرده اند که خانواده، فرهنگ و مذهب، نقش مهمی در احراز هویت نوجوانان ایفا می کنند. همچنین اریکسون (1968، به نقل از شولتز و شولتز، 2005) معتقد بود که عوامل اجتماعی و تاریخی بر شکل گیری هویت تاثیر می گذارند.
کسب هویت موفق، فرایندی است مملو از اضطراب و استرس (شولتز و شولتز، 2005) چرا که لازمه آن، پشت سر نهادن دوره بحران است. وقوع تغییرات سریع جسمی و روانشناختی نوجوان را دچار استرس و اضطراب می کند. او باید تغییرات درونی را بفهمد و از سویی با توقعات محیط بیرونی نیز کنار بیاید. برخورد با مجموعه ای از تقاضاهای بیرونی، و سازگاری با همه این مسائل، موجبات فشار روانی نوجوان را فراهم می کند و فرایند هویت یابی اش را پر فشار می سازد. لذا بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت امریکا بر این موضوع تاکید می کنند که جامعه برای جوانان و نوجوانان باید فرصت اکتشاف و جستجویِ با لذت و بدون فشار را فراهم آورد ( شکرکن و همکاران، 1380).
تحقیقات بسیاری حکایت از آن دارند که برخورداری از حمایت اجتماعی مطلوب، فشار روانی را تعدیل می کند (نیسی و همکاران، 1380، 1384؛ بخشی پور و همکاران، 1384؛ قائدی و یعقوبی، 1387؛ اکوچکیان و همکاران، 1388). نیسی و همکاران (1384) درتحقیق خود نشان دادند که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و اضطراب اجتماعی، رابطه منفی وجود دارد. حمایت اجتماعی برای هر فرد یک رابطه امن و اطمینان بخش را به وجود می آورد. همچنین حمایت اجتماعی یک کمک دو جانبه است که باعث ایجاد تصور مثبت از خود، پذیرش خود و احساس ارزشمندی می شود و همه این موارد در نهایت به فرد فرصتِ خودشکوفایی می دهد. از آنجاییکه هویت یابی فرایندی پر استرس است، فقدان یا کمبود حمایت اجتماعی می تواند موجب آسیب پذیری افراد در مقابل فشار ها شود و فرایند هویت یابی را مختل کرده و به تاخیر بیاندازد.
 فقدان حمایت اجتماعی، زمینه مساعدی را برای شکل گیری احساس بی یاوری، نا امیدی، بی قدرتی، پوچی و بی معنایی در میان جوانان فراهم می کند. از این رو اسمیت و هابس (بی تا، به نقل از قدسی، 1382) معتقدند که اختلال روانی و رفتاری، گرفتاری های شخصی فرد نیست بلکه ناشی از فرو پاشی منابع حمایت اجتماعی، به خصوص روابط خانوادگی است.
در بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه حمایت اجتماعی به بررسی تاثیر خانواده در فرایند شکل گیری هویت پرداخته شده است. در این راستا، اسمیت و همکاران (2008) نشان دادند که 1) سبک هویت اطلاعاتی (که موفق ترین سبک هویتی است) با بُعد حمایتیِ فرزند پروری، رابطه مثبت معناداری دارد. 2) سبک هویت هنجاری، همبستگی مثبتی با بُعد حمایتی و کنترل رفتاریِ فرزندپروری دارد. 3) در آخر اینکه سبک هویت سردرگم (که ناسازگارانه ترین سبک هویتی) همبستگی مثبتی با کنترل روانشناختی و به طور منفی با کنترل رفتاری مادرانه (نه پدرانه) دارد. همچنین، در تحقیق دیگری نشان داده شد، افرادی که در حالت هویت موفق و تعلیق قرار گرفته اند، به نظر می رسد پایه محکمی از عاطفه همراه با آزادی زیاد برای ابراز نظریات خود دارند (کمپل و همکاران، 1984،  و کوپر، 1986، به نقل از محمدی و لطیفیان، 1387). ماتوس و همکاران (1999، به نقل از محمدی و لطیفیان، 1387) نیز نشان دادند روابط نزدیک با والدین با رشد بازنمایی های مرتبط است، که نوجوان را قادر می سازد تا در کشف جهان پیرامون، به خود اعتماد کند و شرایطی مناسب برای نوجوان فراهم می کند تا راه های متفاوتی برای ارتباط با جهان بیابد (جستجوگری) و درنتیجه به یک احساس قوی از خود (تعهد) برسد؛ بنابراین، هر دو بعد تعهد و جستجو گری تحت تاثیر کیفیت وابستگی به والدین است.
اگرچه خانواده یکی از مهمترین عوامل موثر در فرایند هویت یابی است؛ اما در دوره نوجوانی، فرد از خانواده فاصله بیشتری می گیرد و بیشتر با دوستان، افراد، سازمانها و نهاد هایی غیر از خانواده در ارتباط است و از طرفی حمایت اجتماعی به میزان برخورداری از محبت، همراهی و توجه اعضای خانواده، دوستان، و سایر افراد تعریف شده است ( سارافینو، 2002، به نقل از مروتی و روحانی، 1386). لذا ضروری است که به منابع دیگر حمایت اجتماعی، مانند دوستان و سایرین توجه شود.


آزمونهای آماری

یکشنبه 88/10/6 6:5 صبح| آزمونهای آماری | نظر

در اینجا لینک راهنمای استفاده از آزمون های آماری رو میزارم. امیدوارم مفید باشه 

چگونه چکیده بنویسیم؟

یکشنبه 88/10/6 5:59 صبح| چکیده نویسی | نظر

1.    نوشتن یک چکیده خوب وقت زیادی می‌برد، حوصله داشته باشید!
2.    معمولا چکیده بین 150 تا 200 واژه دارد (بستگی به محدودیتهای مجله/کنفرانس نیز دارد)
3.    چکیده باید مستقل باشد. توضیح فشرده‌ای از کل مقاله که دید کلی را به خواننده می‌دهد.
4.    از ارجاع دادن به مراجع و نیز استفاده از پانویس در چکیده خودداری کنید.
چکیده باید شامل بخشهای زیر باشد:
 انگیزه
1.    چرا به این مساله پرداخته‌ایم و دنبال نتایج هستیم؟  چرا مساله مهم است؟
2.    سعی نکنید اهمیت چیزهای کلی را بیان کنید. همه می‌دانند اینترنت خیلی مهم است!
3.    اگر اهمیت مساله واضح است، بهتر است ابتدا بیان مساله را اول بیاورید و مشخص کنید چه بخشی از آن را می‌خواهید حل کنید.
بیان مساله
1.    چه مساله‌ای را می‌خواهید حل کنید؟
2.    محدوده کار شما چیست ( آیا حالت خاصی از مساله است)؟
رهیافت
1.    چگونه می‌خواهید مساله را حل کنید یا آن را بهبود دهید؟
2.    آیا از شبیه‌سازی یا مدلهای تحلیلی، نمونه سازی یا تحلیل میدانی یک محصول واقعی استفاده می‌کنید؟
نتایج
1.    پاسخ بدست آمده چیست؟
2.    اگر نتایج عددی است، مشخصا میزان آن را بیان کنید. از به کار بردن الفاظی مانند "خیلی"، "کم"، "قابل توجه" و غیره بپرهیزید.
3.    هر گونه محدودیت اصلی در نتایج باید بیان شود.
بحث و نتیجه‌گیری
1.    تفسیر یا معنای نتایج چیست؟
2.    آیا نتایج شما عمومی است؟ قابل تعمیم است؟ یا حالت خاص است؟
3.    نتایج چه تغییری در جهان ایجاد می‌کند، یا تنها کشف این نکته است که این ره به جایی نمی‌برد!؟


فیش نویسی

یکشنبه 88/10/6 5:54 صبح| فیش نویسی | نظر

فیش چیست ؟
فیش قطعه کاغذ سفیدی است به طول و عرض 10×20سانتی متر که برای یادداشت برداری مورد استفاده قرار می گیرد . برای رعایت صرفه جویی کوشش بر این است که از اوراق اضافی، از کاغذ هایی که حتی یک طرفه آن نوشته شده است استفاده کنیم چون در استخراج مطالب فقط یک طرف فیش نوشته می شود و این بخاطر ضرورتی است که بعدها خواهیم فهمید .
چرا حفظ نکنیم ؟
در مطالعه اسناد و منبع نمی توان به حافظه اعتماد کرد زیرا :
1)ذهن ما قادر به ضبط و نگهداری همه مسائل و مخصوصا جزئیات آن نیست .
2)بر فرض امکان آن کاری خسته کننده و وقت گیر است .
3)استناد بر مسائل بر اتکای به حافظه در امر تحقیق درست نیست از آن بابت که گاهی مطالب کم یا زیاد می شود و موجب اشتباهات و یا سوء برداشت هایی می گردد .
4)اختلاط مسائل گوناگون در ذهن به علت مشابهت ها ،تضادها خود معجونی را پدید می آورد که خلاف واقع است ،به خصوص که گرایش های ما نیز در آن دخالت دارند . بنابر این اظهار نظرهای بی عیب و نقص نتواند بود .
فایده و اهمیت فیش نویسی:
فیش نویسی این فایده را دارد که آدمی را از اتکا به حافظه و نفوذ تعصب رها می سازد و نیز به بررسی و مقایسه اظهار نظرها درباره یک محتوا یا یک مسئله امکان پذیر می گردد. در سایه استخراج مطالب معمولا آدمی می تواند مجموعه تحلیل ها، تحقیقها و بررسی ها را در برابر چشم داشته و با نگاه و تعمق در آن نظر و قضاوت خویش را عرضه و ارائه نماید.
فیش به یکی از این دو صورت تهیه می شود:
الف) به ترتیب عنوان کتاب (بر اساس حرف الفبا )
ب ) به ترتیب عنوان مولفان یا مترجمان (البته یک مولف یا مترجم که نامش در اول آمده است . بر اساس حروف الفبا )
الف) بر اساس عنوان کتاب
در این روش مشخصات زیر را در فیش منعکس می کنیم
شماره ردیف: شامل شماره کتاب در کتابخانه بر اساس دفتر کل است .
شماره اختصاصی: شامل شماره ای است که ما به هر یک از این منابع داده ایم
نام کتاب: عین عنوان کتاب نوشته می شود .
شماره مجلد: ممکن است کتابی شامل چند مجلد باشد. شماره جلد مورد نظر را زیر عنوان کتاب می نویسیم .
 ب) بر اساس نام مولف یا مولفین (مترجم یا مترجمین )
اگر عده مولفان یا مترجمان بیش از یکی باشد نام اولین نفر را که در پشت جلد ذکر شده را می نویسیم و در برابر آن داخل پرانتز کلمه «و دیگران» را ذکر می کنیم و همین جنبه را برای مترجمان رعایت می نماییم .
نام ناشر: یعنی نام شخص یا موسسه ای که آن را منتشر کرده است .
محل انتشار: نام شهری است که این اثر در آن منتشر شده است
تاریخ انتشار: شامل روز ،ماه و سالی است که این اثر منتشر شده است .
شماره چاپ: یعنی ذکر این مسئله که منبع موجود چاپ چندم است، رعایت این مورد بسیار ضروری است زیرا گاهی کتب در حین تجدید چاپ تغییراتی پیدا می کند مطالب و حتی شماره صفحات آن عوض می شود و در استخراج مطالب و نقل قولها باید معلوم شود که مطلبی معین از چاپ چندم استخراج شده است .
تعداد صفحات: که معمولا بر اساس آخرین صفحه کتاب ذکر می شود .
چه مطالبی را یادداشت کنیم ؟
1) مطالب مربوط به اظهار نظرهای مهم و ارزنده که گفته یک فرد مهم و مورد استثناء است .
2) مطالب تداعی شده: گاهی در ضمن مطالعه یک اثر مطلبی در ذهن ما تداعی می شود که حتی شاید به موضوع مورد تحقیق بستگی نداشته باشد .
3) مطلبی مهم با اندیشه اصلاحی: گاهی مطلبی که در کتابی ذکر شده که بسیار مهم است ولی اگر با اظهار نظر و اطلاعات ما آمیخته شود کاملتر خواهد بود .
4) مطالب ساده ولی لازم
5) برداشت از استدلالها
6) مطالب مبهم
7) مطاب فرعی ولی مهم و مفید
8) هر مطلبی که مهم و ارزنده است
9) خلاصه نویسی
10) مطالب ترجمه ای
چگونه یادداشت کنیم ؟
در یادداشت برداری و استخراج مطالب همه مردم یکسان نیسند و راه واحدی را درپیش نمی گیرند. برخی عادت دارند صفحه کتاب مورد نظر را تا کنند تا به موقع از آن استفاده کنند این کار عیب هایی دارد از جمله اینکه:
1) کتاب فرسوده می شود .
2) برای ایدداشت برداری وسیع این کار امکان پذیر نیست .
3) تسلط بر همه مطالب مشابه و مورد استناد در آن واحد امکان پذیرنیست
4) امکان بررسی انها با رعایت تقدم وتاخر ممکن نیست. برخی دیگر عادت دارند که زیر مطالب مهم کتاب خط می کشند تا بعدا بدان ها رسیدگی کنند این کار هم معایبی پر دامنه دارد. بهترین راه همان نوشتن در روی فیش است که ذکر آن گذشت .
نکاتی در زمینه استخراج و ثبت مطالب
1)    در استخراج مطالب کوشش براین است که تا حدود امکان مطالب بیشتری تهیه شود . حتی می خواهیم بگوییم که این کار تا حد خلع ید از حافظه ادامه یابد
تهیه یادداشت بیشتر امکان بررسی استنتاج و داوری بهتری را به ما خواهد داد . زیادی مطالب نه تنها عیب و مایه سردرگمی نیست بلکه قابل ارزش و اعتبار بیشتری است و تحقیق را ارزشمند خواهد کرد .
2) میزان مطالبی که در هر فیس نوشته می شود حداکثر حدود پنج خط باشد زیرا در غیر این صورت مطالعه به خاطر آگاهی از محتوای آن کمی دشوار و خسته کننده می شود اگر مطلب قابل یادداشت آنچنان مفصل است که در پنج خط جا نمی گیرد بهتر است خلاصه آن یادداشت شود و در صد ورقه متذکر شویم
3) یادداشت ها تا حدود امکان متنوع و حاوی مسائل مهم منبع و طرز فکر صاحب آن اطلاعات باشد و در عین حال رعایت اختصار بشود و از علایم اختصاری استفاده به عمل آید
4) گاهی اوقات ناگذیریم استنادات و نقل قولها را ذکر کنیم و ذکر همه ی آنها امکان پذیر نیست فی المثل و ده ها روایت و... در زمینه یخاص نوشته شده که محقق ناگذیر است فقط به استخراج نمونه هایی ار آن قتاعت و به اصطلاح نمونه گیری کند . در این نمونه گیری کوشش بر این است که سخنی جامع تر و کاملتر از بقیه حاوی همه مسائل مربوطه می شود .
5) هرگز به حساب انبوهی مدارک و اسناد نباید مطالعه را سرسری گرفت و از محتوای آن بدون بررسی کافی گذشت .
6) برخی از استنادات که در بعضی کتب است در جنبه ی استدلالی متکی به یک شعر یا ضرب المثل است . محقق فکر خود را به چنین مسائل تایید نشده استوار نمی سازد . و اینگونه مطالب را یادداشت نمی کند مگر اینکه نظر خاصی مطرح باشد .
یادداشت از مجله
مجله هم به مانند کتاب می تواند منبع باشد ولی باید به محتوای مطلب مورد نظر ،منبع آن ،نگارنده ،و بحث کننده آن توجه کرد که آیا دارای اصالت و اعتبار  می باشد یا نه در چنان صورتی نام مجله ،شماره آن ،تاریخ انتشار آن با ذکر روز و ماه و سال و صفحه ی آن نوشته می شود .
یادداشت از روزنامه
گاهی مطلب مورد نظر ما در روزنامه است گو اینکه بر اساس گفته سابق مه به محتوای روزنامه نمی توان اعتماد کرد . ولی اگر قصد استخراج مطالب را  داشته باشیم بهتر است عین مطلب را از روزنامه ببریم و بالای آن تکه کاغذی سفید بچسبانیم در آن نام روزنامه ،شماره آن ،تاریخ انتشار آن از روز ،ماه و سال شماره صفحه ،ستون آن و حتی شماره چاپ آن را بنویسیم .

منبع نویسی به یوه APA

یکشنبه 88/9/29 6:6 صبح| منبع نویسی، ارجاع دهی، APA | نظر

شیوه ارجاع درون متنی و منبع نویسی بر اساس فرمت APA
یکی از شیوه های رسمی و معروف ارجاع درون متن و منبع نویسی در متون علمی، شیوه انجمن روان شناسان آمریکا است که از سوی بسیاری از مجلات و انجمن های علمی مورد قبول واقع شده است. راهنمای این شیوه کتابی در حدود 1000 صفحه است ولی مهمترین اصول آن را شما می توانید در این لینک که برای مجله تازه های پژوهش در برنامه ریزی درسی و مجله برخط آموزش و یادگیری الکترونیکی ایران تهیه کرده ام مشاهده کنید. ان شا الله به زودی اطلاعات کامل تری در اختیار دانشجویان پروژه و روش تحقیق قرار خواهم داد. اگر انگلیسی تان خوب است در این لینک ها ( یک / دو / سه)می توانید اطلاعاتی در مورد این شیوه به دست آوردید
در منبع نویسی متون علمی به نکات زیر باید توجه کرد:
- شاید مهم نباشد با چه شیوه ای منبع نویسی می کنید، آنچه اهمیت دارد این است که باید یک شیوه توسط نویسنده انتخاب و در کل متن به طور صحیح و یکسان به کار رود؛
- در منبع نویسی باید اطلاعات به میزانی ارائه گردد که خواننده بتواند منبع مورد استفاده ی نویسنده رابه راحتی پیدا نماید؛
- ارجاع درون متن به شکلی باشد که مشخص شود آیا متن نقل قول مستقیم است (رونویسی) یا نقل قول غیر مستقیم یا اقتباس است (انشاء از نویسنده ولی ایده از شخص دیگر است)؛
- اگر نوشته سفارشی است باید مقررات اعلام شده توسط سفارش دهنده رعایت شود.
چرا توصیه می شود در منبع نویسی یا ارجاع درون متن از شیوهی APA استفاده شود:
- توسط انجمن روان شناسان آمریکا (APA) معرفی شده است؛
- مورد قبول بسیاری از مجله ها و انجمن های علمی معتبر بین المللی است؛
- به طور مداوم مورد بازنگری قرار می گیرد؛
- با بسیاری از نرم افزارهای مدیریت منابع علمی مانند EndNote سازگار است؛
- توسط بسیاری از پایگاه های اطلاعات علمی مورد قبول واقع شده و در موقع جستجوی اطلاعات می توان اطلاعات را بر اساس آن دریافت کرد.
مهم ترین نکات منبع نویسی به شیوه ی APA
کتاب: با یک نویسنده:
– کریمی، یوسف (1375). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران.
– کریمی، یوسف (1382). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر ارسباران.
– کریمی، ی. (1382). روان شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر ارسباران.
– وین رایت، ویلیام (بی تا). عقل و دل. ترجمه: محمد هادی شهاب (1386). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی.
کتاب: با دو نویسنده:
– مارشال، کاترین و راسمن، گرچن ب. (1995). روش تحقیق کیفی. ترجم?: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی (1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
– مارشال، ک. و راسمن، گ. ب. (1995). روش تحقیق کیفی. ترجم?: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی (1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
کتاب: با سه نویسنده:
– سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1376). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1376). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد، ز.، بازرگان، ع. و حجازی، ا. (1376). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
نکته: منبع با بیش از شش نویسنده
– منابعی که بیش از شش نویسنده دارند بعد از ششمین نویسنده «و همکاران» اضافه می شود؛
– بعضی صاحب نظران معتقدند نوشتن نام شش نویسنده متن را طولانی می کند لذا ذکر نام سه نویسنده ی اول کافی است و بعد از آن باید «و همکاران» نوشته شود.
– در متون فارسی کمتر منبعی می توان پیدا کرد که بیش از سه نویسنده داشته باشد، ولی در متون انگلیسی منابع با بیش از سه نویسنده (به ویژه در مقاله های علمی) به طور مکرر مشاهده می شود.
مقاله: مجله
– اسدالهی، قربانعلی؛ یعقوبی، محمد و سلیمانی، بهرام (1372). بررسی میزان مردودی وقبولی با رتب? تولد در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 67-1366. پژوهش های روان شناختی، دور? 2، شمار? 1و 2، ص 26-32.
مقاله: مجموعه مقالات همایش ها
– خامسان، احمد (1386). چالش های ایجاد برنامه های دکتری بَرخط. در مجموعه مقالات همایش تأملی بر دروه های دکتری ایران (ص 24-35). مؤسس? پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، تهران، اردیبهشت 1386، دانشگاه پیام نور.
مقاله: کتاب های ویراستاری شده
– کتاب ویراستاری شده کتابی است که هر فصل آن توسط یک یا چند نویسنده نگارش شده ولی مسئولیت کل کتاب به عهد? ویراستا(ران) است که مسئولیت تنظیم مطالب را بر عهده دارند.
– گیبس، گراهام (2003). ده سال بهبود یادگیری دانش آموز. در کریس راست (ویراستار): بهبود یادگیری دانش آموز، (ص 9-26). بریتانیا: انتشارات دانشگاه آکسفورد.
مقاله: برخط (آنلاین / اینترنتی)
– دیلمقانی، میترا (بی تا). دانشگاه های مجازی: چالش ها و ضرورت ها. مقال? ارائه شده به کنفرانس آموزش الکترونیکی ایران. بازیابی شده در 12 اردیبهشت 1385 از:مهم ترین نکات منبع نویسی به شیوه ی APA : سایر
یکشنبه 30 فروردین 1388
منابع چاپ نشده: پایان نامه ها و گزارش های پژوهشی
– خامسان، احمد (1374). بررسی مقایسه ای ادراک خود در زمین? تحوّلی و سلامت روانی. پایان نام? کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
– خامسان، احمد؛ آیتی، محسن و تفضّلی مقدم، عبّاس (1380). بررسی مشکلات و نحو? گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه بیرجند. گزارش طرح پژوهشی مصوّب دانشگاه بیرجند.
منبع نویسی از یک نویسنده با بیش از یک اثر در یک سال
– کریمی، یوسف (1387الف). روان شناسی اجتماعی. تهران: رشد.
– کریمی، یوسف (1387ب). روان شناسی شخصیت. تهران: آگه.
منبع نویسی وقتی نویسنده شخص نیست
– معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان (1387). جوانان، روابط خانوادگی و نسلی. تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان.
در 06:07 0 نظرات 
مهم ترین نکات ارجاع درون متن به شیوه ی APA
- در موقع نگارش متن باید در هر بخش نوشته مشخص شود، مطلب: انشاء یا نگارش نویسنده است: بیان کنند? عقاید و ایده های نویسند? متن است؛ نقل قول مستقیم از نویسنده دیگر است (رونویسی شده)؛ نقل قول غیر مستقیم از نویسند? دیگر است (اقتباس سده / مطلب نویسند? دیگری خوانده شده و با انشاء جدید بیان می شود).
– وقتی روی جلد متنی نوشته می شود «تألیف» باید دقت نمود عمد? متن باید انشاء نویسنده باشد. تعدد نقل قول های مستقیم یا غیر مستقیم نشان دهند? گردآوری مطلب است؛
– در نقل قول های مستقیم باید بسیار دقت نمود: به طور معمول نقل قول مستقیم برای بیان یک تعریف از یک نویسند? معتبر استفاده شود؛ نباید تعدد نقل قول مستقیم در متن وجود داشته باشد.
ارجاع درون متن به شیوه APA
– (محمّدی، 1387)
– (محمّدی و احمدی، 1387)
– تا سه نویسنده (محمّدی، احمدی و محمودی، 1387)
– بیش از سه نویسنده (محمّدی، احمدی، محمودی و همکاران، 1387)
– نقل قول دست سوم: پیاژه (1973، به نقل از منصور، 1376)
– در نقل قول مستقیم باید شماره صفحه داده شود و متنی که رونویسی شده ”داخل گیومه“ قرار گیرد.
– برای نقل قول های غیر مستقیم گذاشتن گیومه الزامی نیست.
«برگرفته از وبلاگ گذر عمر»

پیوند به سایت های مرتبط با تعلیم و تربیت